Välj en sida

Vanliga frågor

På denna sida har vi samlat de allra vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss. 

Allmänt

1.  Hur beställer jag mat?

  1. Skriv in ditt postnummer på förstasidan. Då listas restaurangerna som kan köra ut till just dig.
  2. Välj restaurang. När du valt restaurang ser du dess fullständiga meny och kan välja att plocka ihop vad du är sugen på.
  3. Beställ och betala.
  4. Vi förmedlar beställningen till restaurangen, som bekräftar den och anger leveranstid. Leveranstiden skickas till din e-post.
  5. Invänta maten – smaklig måltid!

2. Varför ska jag beställa från StadensPizza.se?

  • Minimerad risk för missförstånd.
  • Du kan betala med kort och slipper tänka på att ha kontanter hemma vid leverans.
  • Du får en bekräftelse från restaurangen direkt nom 30 sekunder efter att du har skickat din beställning. I bekräftelsen står även den leveranstid som restaurangen angav när de bekräftade din beställning.
  • Du får en bättre överblick över de olika restaurangernas priser.
  • Det blir enklare att testa andra restauranger, kanske hittar du en ny favorit?
Betalning

1. Vilka betalningsmetoder finns att välja bland?

På stadenspizza.se kan du genomföra din beställning med 4 olika betalningsmetoder.

  1. Kortbetalning (Mastercard & Visa)
  2. Swish
  3. Faktura (Billmate faktura)
  4. Kontantbetalning med sedlar i restaurang (gäller avhämtning). Notera att inte alla restauranger önskar jobba med kontanter och då finns inte detta alternativ tillgängligt.

2. Min order nekades men har pengarna dragits från mitt konto?

Nej! I samband med att du genomför en beställning registreras en reservation för betalning hos din bank. Det tar vanligtvis mellan 2 – 4 dagar innan pengarna faktiskt dras från ditt konto. Om restaurangen eller StadensPizza.se väljer att neka din order så finns reservationen kvar till en början men sedan tas den också bort. Du behöver alltså inte vara orolig att pengar dras från ditt konto ifall din order blivit nekad eller avbruten.

3.  Min order är godkänd men pengarna har inte dragits från mitt konto än. Varför?

Om din order är genomförd och godkänd så tar det vanligtvis 2-4 dagar innan pengarna dras från ditt konto. Notera dock att reservation av beloppet görs på ditt konto kort efter att ordern godkänts.

I sällsynta fall har det tagit extra tid innan pengarna dras från ditt konto. Stadens Pizza Sverige AB har avtal med Billmate AB som är en leverantör av betallösningar och de kan i vissa undantagsfall välja att granska betalningar extra noga. Under tiden som betalningar granskas väljer man att pausa betalningsförloppet tills dess att problem lösts.

Exempel då dina betalningar tar extra tid att genomföras:

  • Det förekommer misstanke om brott
  • Det förekommer ett tekniskt fel i grunden
  • Det förekommer ett fel i öresavrundningen i din order (Kan ibland förekomma om två kopplade system avrundar beloppen med olika antal decimaler)

Det är viktigt att du kontaktar oss om du upplever problem eller är osäker vad som hänt med din betalning.

Leverans

1. Hur lång tid tar det att leverera maten?

Tiden för leverans varierar kraftigt beroende på vilken dag och tid du beställer. Vissa restauranger har också fler bilar och kan leverera oftare. En beställning tar i vanliga fall ca 15 minuter att tillaga och sedan tar det ytterligare 15 – 20 minuter att förbereda för leverans samt leverera till adress inom 4 km.

2. Min leverans blev försenad. Vad gör jag?

Det är vanligt att leveranser både blir för snabbt men även för sent levererade. Statistiken säger oss dock att man vanligtvis är lite för snabb på tider då beställningstrycket är lägre. Å andra sidan brukar restaurangerna leverera senare än meddelat i takt med att beställningarna ökar. Kontakta alltid restaurangen i första hand om du blivit missnöjd. Du kan också skriva till oss på via kontaktsidan så tar vi hänsyn till dina synpunkter i vårt samarbete med restaurangen i fråga.

Det finns dock några riktlinjer du kan förhålla dig till:

  • En beställning med leverans bör aldrig ta längre än 75 minuter att genomföra. (Gäller ej större ordrar eller om du kommit överens om annat med restaurangen)
  • Det är också orimligt att en sådan beställning kan genomföras på 20 minuter under en fredag/lördag eftermiddag även om restaurangen svarat så. Ha i åtanke att vissa restauranger samarbetar med fraktbolag och inte tar hänsyn till leveranstiden när de anger tiden.
  • Restaurangen bör alltid kontakta dig när de upplever störningar eller om förseningar finns.